U Bosni i Hercegovini sve češće se stvara slika društva u kojem raste potrošnja: šire se trgovački lanci, niču nove benzinske pumpe, a kafići su prepuni (relativno).
Naizgled, živimo u vremenu ekonomskog rasta i nastanka nove srednje klase. Ali, ako zagrebemo ispod površine, postavlja se ključno pitanje:
Na čemu se temelji ta potrošnja i da li je dugoročno održiva?
Na svakom koraku nailazimo na simbole potrošnje: luksuzna vozila, novi marketi, restoran za restoranom, benzinske pumpe postavljene na svakih 500 metara.
U isto vrijeme, hronični nedostatak radne snage, pad kvaliteta usluge, niska produktivnost i sve češći problemi u isporuci osnovnih usluga govore nešto sasvim drugo.
Statistički paradoks: rast potrošnje bez rasta proizvodnje
Danas u FBiH minimalna plata iznosi 1.000 KM neto, dok je u RS 900 KM. Iako se radi o nominalnom rastu, to nije rezultat rasta produktivnosti, već političke odluke i pritiska javnosti.
Potrošnja građana raste, ali ona nije bazirana na realnoj privrednoj snazi već na:
- doznakama iz inostranstva (cca 3 milijarde KM godišnje),
- kreditima i zaduženjma (sve veći broj keš kredita bez pokrića),
- sivoj ekonomiji i paralelnim izvorima prihoda.
U takvom okruženju, realan sektor (industrija, proizvodnja, izvoz) stagnira. To znači da ne postoji pravi ekonomski temelj za ono što vidimo - potrošnja nadmašuje mogućnosti.
U gradovima sa 20.000 stanovnika imamo i po 10 benzinskih pumpi. Na malim geografskim područjima nalaze se dvocifreni brojevi supermarketa, a sve to prati izgradnja novih tržnih centara i restorana.
Uz to:
- U FBiH je uvedena neradna nedjelja, što je prouzrokovalo pad prometa u retailu od cca 15% (projicirano), posebno kod impulsnih proizvoda.
- Zaključane cijene osnovnih životnih namirnica dodatno stvaraju vještačku sliku stabilnosti - ali to dovodi u pitanje održivost trgovaca i dobavljača.
- Poslodavci se istovremeno bore s rastom troškova (minimalna plata) i padom prihoda (neradna nedjelja), što stvara opasan disbalans.
Imamo društvo u kojem:
- Ljudi rade po dva posla,
- Zaduženost po stanovniku raste,
- Kupovina na rate, leasing i keš krediti postaju svakodnevnica,
- Mnogi ne štede ništa, a troše kao da imaju sigurnu budućnost.
To nije nova srednja klasa. To je potrošačka iluzija, bazirana na nestabilnim osnovama.
Ako se smanji priliv iz dijaspore, povećavaju kamatne stope ili dođe do političke krize - potrošnja će naglo pasti.
Tada će nastupiti:
- Zatvaranja malih i srednjih preduzeća,
- Gubitak radnih mjesta u trgovini i uslugama,
- Pad kupovne moći i dodatna nestabilnost.
Već sada imamo pat poziciju:
Radnici traže više, poslodavci više ne mogu - svi su nezadovoljni.
Rješenje nije u povećanju broja marketa i pumpi. Rješenje je u:
- Razvoju realnog sektora - proizvodnje, izvoza, digitalnih industrija,
- Ulaganju u znanje, radne navike i poduzetništvo,
- Jačanju fiskalne discipline i suzbijanju sive ekonomije.
Nova srednja klasa mora biti rezultat rada, znanja i stabilne privrede - ne rezultat političkih mjera i kreditne potrošnje.
U situaciji kakvu danas imamo - disbalans između rasta troškova i pada kvaliteta usluge, prividne potrošnje i stvarnog pritiska na poslovanje - potreban je jasan plan i vanjski uvid.
R Consulting BH pomaže firmama da:
- uspostave balans između troškova i učinka,
- postave realne ciljeve i održive modele poslovanja,
- optimizuju odnose između poslodavca i zaposlenih,
- unaprijede internu organizaciju, izvještavanje i motivaciju timova,
- razviju realne i prilagodljive strategije u uvjetima tržišne nesigurnosti.
Bilo da vodite maloprodaju, proizvodnju ili uslužni biznis - ne mora se sve raditi samostalno.
Angažovanjem vanjskog konsultanta dobijate uvid bez pritiska, plan bez emotivnog zamagljenja i podršku u implementaciji.
Kontaktirajte nas kako bismo zajedno sagledali vaš model poslovanja i razvili plan za stabilnost, učinkovitost i rast.
https://rconsulting.ba
Vrijeme je da se pogledamo u ogledalo.
Trenutna potrošnja nije održiva. Ako nastavimo ignorisati činjenice, možemo se vrlo brzo naći u situaciji gdje "balon" puca.
Uspješna društva ne rastu na benzinskim pumpama, već na znanju, radu i zdravoj ekonomiji.
Vrijeme je da postavimo pravo pitanje:
Da li gradimo temelje ili dekoraciju?
Biznis konsultant
Zlatko Ramić, mr. oec.